Fikir...

NuffnangX

Friday, October 15, 2010

Hari bertemu Para Pendekar dari Pergunungan...N9 Darul Khusus

Assalamualaikum....

Minggu kedua Oktober ni mmg banyak perkara2 yg tidak terfikir berlaku dalam hidup aku....Salah satunya aku berjumpa para pendekar dari gunung...dari kemuncak Titiwangsa.....Lokasinya, Simpang Durian, Jelebu, Negeri Sembilan....

Haaa....nama sahabat tu Tuan Matlago...nama betul kena tanya dia sendiri laaaa...hehehe...tu haaa orangnya, cuba nengok kat gambar atas tu....simple tapi encem laaaa....maklumlah...para pendekar semuanya hensem dan gagah perkasa....mana yg kenal tu almaklumlah.....hehehe

Tempat pertemuan ngn derang tu ialah sebuah bengkel membuat senjata tradisional Melayu lama seperti keris, golok, kerambit, kelewang, pedang dan lain-lain lagi. Banyak juga senjata yg derang buat samada untuk perhiasan, baik pulih semula ataupun utk dijual....hasil kerja tangan derang ni mmg cantik....boleh aku katakanlah terbaik di seluruh Negeri Sembilan ni...
 


Yang kat sebelah aku ni pulak (gambar atas) ni tokey bengkel besi aka Tukang Besi aka Pendekar Besi....Nama dia Tuan Zamri. mmg famili dia turun menurun menjalankan kerja2 bengkel besi ni...Syabas aku ucapkan kepada beliau kerana bengkel besi ini berjaya mengeluarkan produk2 kraftangan yang amat bermutu tinggi...



Gambar atas ni pulak masa aku sedang meneliti kualiti hasil kraftangan (senjata melayu lama)....mmg cantik dan kemas!!!



Yang ni pulak Tuan Zamri sedang memperkatakan sesuatu ttg hasil kerja tangan serta teknik2 penghasilannya...




Tu haaaa.....gambo atas tu pulak...hehehe...ado gayo pendekar tak? Hehehe...gambar tu Tuan Matlago punyo spesel request...apapun tahniah aku ucapkan atas kesungguhan para pendekar kita ni memperjuangankan hasil2 kerja tangan tradisional Melayu supaya dapat lagi diwarisi dan ditatapi oleh semua org Melayu....Tabik Tuan!!!!

Laman blognya ada dibawah nun....cuba cari. :D






No comments: