Fikir...

NuffnangX

Saturday, November 6, 2010

Dimana lokasinya Pagai Utara, Sumatera Barat Ini? Tempat Berlaku Kejadian Tsunami Yg Terbaru?


Lokasi
 
Terletak di dalam lingkungan daerah gugusan kecil Kepulauan Mentawai di Sumatera Barat, Indonesia. Kepulauan ini terletak ±150 km di Lautan Hindi yang terdiri dari kelompok pulau utama iaitu Pulau Siberut, Sipora, Kepulauan Pagai Utara, dan Kepulauan Pagai Selatan (masing-masing memiliki pulau-pulau kecil).

Penduduk Asli mentawai adalah Orang Mentawai. Bahasa yang digunakan oleh orang mentawai adalah bahasa mentawai. Pulau-Pulau besar yang banyak didiami penduduk di Mentawai adalah Pulau Sipora,Pagai Utara,Pagai selatan dan Siberut.

Ibukota daerah Mentawai adalah Tua Pejat. Luas daerah gugusan kepulauan Mentawai adalah 6011,35 Kilometer persegi. Dengan jumlah penduduk seramai 38,300 orang (tahun 2000).



Terletak dalam lingkungan kawasan lingkaran gempa bumi dan gunung berapi. Mentawai mula dikenali pada pertengahan tahun 1990 secara tidak sengajakan oleh seorang surfer dari Australia. Sejak dari saat itulah Mentawai ramai dikunjungi oleh para pelancong dari seluruh dunia.....
Mentawai memiliki banyak pulau-pulau indah dengan ombaknya yang besar dan sesuai untuk aktiviti surfing.Kepulauan ini adalah satu kawasan destinasi pelancongan yg menarik dgn pantai2 yg cantik dan indah....


  Cantiknya....rasa macam tak mahu balik Malaysia, Hehehe...


 Ohh...alangkah damainya hati bila melihat pemandangan indah ini.......
Kepingin sekali untuk ke sini....

 

 

Impian Para Surfer

Hmmmm....Rupa2nya kepulauan ini adalah syurga para surfer dunia. Popular dengan gulungan2 ombak lautnya yg dinilai sebagai ketiga terbaik di dunia selepas Kepulauan Hawaii dan Tahiti. Diberitakan bahawa kepualan ini mempunyai  400 kawasan surf spot yg hebat......

Waaahhhhhhh....

Tak payah pergi sejauh kepulauan Hawaii atau Tahiti. Di nusantara kita pun ada tempat yg hebat!!!!











GEOGRAPHY
These four island that build Mentawai Island ; Siberut, Sipora, North Pagai and South Pagai which stand a 85-135 KM from west Beach of West Sumatera, between 00 55 3 20 LS and 98 31 100 40 BT and width of land 7.000 LM2 (Siberut : 4.480 KM2, Sipora : 845 KM2 and Pagai Island 1.675 KM2). The center of this island is Tuapejat that stand in Sipora Island.



TOPOGRAPHY
Mentawai is a sedimentary island that fulls of mud, clay with chalk that still young relatively. The highest of rainfall is on April (290 mm) and October (390 mm) but lowdry rainfall is on February (220 mm), June (220 mm).

Other geology process that still happen is precipitation along the Easth Beach that similar with the ocean arround Mentawai, this precipitation process pointed wioth beach line that not same each other, has bay, foreland, small island and reef beaches. But west beach is more diametrical, wide sand, big wave and few reefs.








....

 

1 comment:

Anonymous said...

Quels sont les sites de blog serait bon pour une petite entreprise en fleurs et des cadeaux?