Fikir...

NuffnangX

Friday, November 19, 2010

Lagu yg selalu aku dengar dan berkumandang di Radio Batam... semasa di sana.


Masa di Batam, kebanyakkan lagu yg disiarkan oleh stesen radio (yg drebar teksi pasang) adalah lagu Melayu Deli....lagu2 ni lama dah aku tak dengar....balik ke Malaysia aku terus surfing cari lagu2 begini...Rasanya last aku dengar masa aku berumur 13 tahun dulu... Fuhhh!! lama betul weiiii...apapunlagu ni mmg ada seni bahasa Melayu yg tinggi...tabik...tabik...

Kesyahduan dan gemersik suara melagukan irama Melayu mmg asli tiada siapa yang boleh pertikaikan. Lentuk, lenggok dan patah lagunya berjaya disampaikan dengan penuh penghayatan...

Dengar saja lagu Ayah dan Ibu - hati menjadi sebak, pilu meruntun kalbu. Itulah hebatnya penangan lagu Melayu Deli. Antara penyanyinya adalah Sudirman, Sharifah Aini,  Zaleha Hamid serta Herman Tino.


Demi untuk mempertahan irama2 asli, disini aku sertakan link untuk korang download:



MELAYU DELI 1 - 1982

* Gunung Banang - Sharifah Aini
* Laksamana Mati Dibunuh - Zaleha Hamid
* Kuala Deli - Sudirman
* Makan Sireh - Herman Tino
* Mak Inang Kampung - Sudirman & Zaleha Hamid
* Pancaran Senja - Zaleha Hamid
* Seri Sarawak - Sudirman
* Serampang Laut - Sharifah Aini &; Herman Tino
* Batu Belah - Sharifah aini
* Ya Le Le - Herman Tino


MELAYU DELI II - 1983

* Cik Minah Sayang - Sharifah Aini & Herman Tino.
* Muslamah Manis - Zaleha Hamid
* Seri Banang - Herman Tino
* Seri Langkat - Sudirman & Zaleha Hamid
* Bunga Melor - Sharifah Aini
* Damak Sayang - Sudirman
*Jalak Lenteng - Sharifah Aini
* Joget Burung Merpati - ZalehaHamid & Herman Tino
* Patah Hati - Sudirman
* Timang Banjar - Herman Tino
* Mak Inang Melayu - Sharifah Aini & Sudirman
* Bentan Telani - Zaleha Hamid








...




2 comments:

yudi priadi said...

kok tidak bisa di download ya?

yudi priadi said...

kok pas mau di download tidak bisa ya? padahal pengen bener dapat lagu-lagunya.