Fikir...

NuffnangX

Monday, July 8, 2013

Srikandi Alam Melayu























Assalamualaikum warohmatullah.

Apabila kita menonton filem klasik bertajuk "Tun Fatimah" seperti di atas, pasti kita mengkagumi ketokohan dan kepahlawanan srikandi wanita Melayu tersebut pada zaman kegemilangan Empayar Melaka. Namun, pada hakikat sebenarnya, ada LEBIH RAMAI lagi para srikandi wanita Melayu atau pahlawan wanita Melayu ini yang tidak dikenali ramai.


Dalam sejarah bangsa ini, kita banyak mengenal nama-nama pahlawan wanita kita seperti Cut Nya’ Dhien, Cut Mutiah, Nyi. Ageng Serang, Dewi Sartika, Nyi Ahmad Dahlan, Ny. Walandouw Maramis, Christina Martha Tiahohu, dan lainnya. Mereka berjuang di daerah, pada waktu, dan dengan cara yang berbeza. Ada yang berjuang di Semenanjung Tanah Melayu, Sumatera, Kalimantan, Jawa, Maluku, Sulu dan sebaginaya.



Ada yang berjuang pada zaman penjajahan Portugis, Belanda dan Sepanyol. Ada yang berjuang pada zaman penjajahan Jepun, atau setelah kemerdekaan. Ada yang berjuang dengan mengangkat senjata, ada yang melalui pendidikan, ada yang melalui organisasi dan pelbagai cara yang lainnya. Mereka semua adalah pejuang-pejuang bangsa, pahlawan-pahlawan bangsa yang patut kita hormati dan teladani.

Namun sebenarnya, ada ramai lagi Pahlawan Wanita dan Srikandi Melayu yang jarang kita dengar nama mereka. Berjuang bersama-sama para srikanda menentang penjajahan puak penjajah salibi di Alam Nusantara ini.

Nama-nama besar para pahlawan wanita atau srikandi ini seperti:
























Cut Nyak Dhien (Acheh)


















Laksamana Keumalahayati (Acheh)






















Ratu Jaleha (Banjarmasin)





























Ratu Langkasuka (gambar dari filem)



Rasanya telah tiba masanya para srikandi ditonjolkan sebagai 'adiwira masyarakat wanita' setelah sekian lama kita mendengar nama-nama hebat pahlawan wanita Melayu seperti Tun Fatimah, Tun Teja yang pernah kita dengar.







Tun Teja







InsyaALLAH...




.



No comments: