Fikir...

NuffnangX

Thursday, September 9, 2010

Ketentuan Tuhan

Hmmmm....
aku terbaca sebuah hadis ada menyebut:
لاَ يَرُدُّ الْقَضَاءَ إِلاَّ دُعَاءٌ
“Tidak ada yang dapat menolak ketentuan Tuhan kecuali doa”
Bila aku bertanya kepada Ustaz, pesan dia "Usaha kita dalam mencari jodoh perlulah bersandarkan kepada iman dan diiringi dengan doa yang berpanjangan.  Berdoalah banyak-banyak dengan bersungguh-sungguh kerana mengharapkan rahmat daripada Allah agar insan yang kita pilih itu dijodohkan dengan kita." ....Hmmm...insyaAllah Ustaz, saya akan berusaha, berdoa, beramal dan bertawakal.....

Hmmmm....
“Jodoh ketentuan di tangan Tuhan”. Itulah ungkapan yang sering aku dengar bila berbicara tentang soal hati. Perlulah aku berputus asa? 

Hmmmm....
aku terbaca pesanan rakan-rakan facebook aku..."Sayangi sebuah perkenalan kerana di situ terciptanya kemesraan...kenangi sebuah perhubungan kerana di situ terciptanya kerinduan....Hargai kedua-duanya kerana itulah rahmat TUHAN" 

 
Hmmmm....
aku redha...aku takut aku jauh dari rahmat Allah, aku perlu sandarkan perjalanan hidupku kepada ketentuan Qada’ dan Qadar, iaitu takdir yang baik mahupun yang buruk. Aku faham....Itu adalah syarat pertama jikalau kita mahu mencari pasangan hidup demi mendapatkan keredhaan-Nya....dan aku faham...jika tujuan itu tidak disandarkan kepada iman sepenuhnya dan nescaya hati kita akan gundah-gulana dan bagaikan dirobek apabila pilihan di hati tidak menjadi kenyataan......

Hmmmm....aku pasrah!


No comments: