Fikir...

NuffnangX

Saturday, November 20, 2010

Dimanakah keadilan? Keadilan?

 
Kalau baca tajuk diatas macam biasa kita dengar, kan? Ye laaaa....itukan skrip lakonan arwah Nordin Ahmad dalam filem Hang Tuah...betul tak?

Apa yang aku nak kongsikan disini sebenarnya 100% bukan pasal cerita tu... tetapi hikmah kejadian alam haiwan yg kadangkala berlaku didepan mata kita, untuk kita berfikir dan renung-renungkan...





Begini kisahnya...
 


Pada suatu hari...


 
Di suatu petang yg nyaman....sedang aku syok2...sedap2 tido. 
Terasa seperti ada sesuatu melompat atas kepala aku... Apa ni? Hmmm....
  
 
 
Kemudian, benda tu mula bergerak ke atas badan aku pulak....


 Aiksss!!! rasa macam kena patuk kat perut? 
Takkan kutu pulak kot?


 
Bila aku toleh dan buka mata.... 
Rupa-rupanya si hijau, burung tecik yg tuan aku baru beli semalam...


 
Hmmmm..... aku suruh si hijau ni gi main jauh2...
Aku takmo  kawan ngan dia... bukan best fren aku pun!!! 
Lagipun aku tengah ngantuk giler sekarang ni ....


 
Tapi dia takmo pergi jugak...patuk2 aku lagi ada laaa.... 
Provokasi betul la dia ni!!! Aku ngantuk la weeiiii....


 
Bila aku tak layan....dia naik pulak atas badan aku!!!  
 Hmmm...berat gak si hijau ni kata hati aku.....!!! 
Adooooiii....berat weeeiii... blah laaa!!! 
Aku nak tido niii!!! Jangan kaco!!!


 
Kemudian suasana jadi senyap...
Mana pulak dia ni pergi? Hmmmm...lantak laaa..... 


 
Tetiba aku terdengar dia tengah patuk sesuatu benda lain plak... 
Apa bendanya tu? 


Hmmm.... 
Rupa2nya sedang  mengerjakan handphone tuan aku....


 
Aku pun naik hangin laaa.... dah laa tadi kaco aku tido. 
Ni ko kaco handphone tuan aku pulak yerr!!!


 
Aku pun jerit kuat2 kat dia: "Woooi! rosak barang tu kang, tuan aku marah lah"
Huh!! Dia melawan plak tu... tak dengar cakap aku!!! Buat selamba jer diaaa....
Aku pun apa lagi.... aku pun luku la kepala dia sedas. Yerlaaa...kena ajar sikit si hijau ni...hehehe. Dan2 time tu tuan aku lalu plak.... Nasib tak baik!!


 
Tak pasal2 sebab aku luku sikit kepala si hijau tu, hanya kerana nak defend barang tuan aku...
Sekarang, aku dihukum tanpa dipanggil utk membela diri.....
Aku jerit:"Tuan, bukan saya yang buat tuan!!! Apa salah saya tuan!!!".
Tuan aku buat derk jer.... terus humban aku ke dalam penjara....huhuhu
 

 
 Sedihnya aku...sayu dan pilu hati aku ini...sob..sob

Aku tertanya2.....

Oh Tuhan!! Di manakah keadilan buat ku? Adilkah?...

 

Moral of the story:
 Kadang2 kerana persepsi yang salah, tanpa mengkaji dan usul periksa...kita menganiaya orang lain....
Selamat Beramal...hehehe



.


No comments: